Plán činnosti Mateřské školy Sluníčko Holešov na měsíc září 2023
Měsíc září je pro nás adaptačním obdobím, kdy se postupně seznamuje s novými kamarády, s prostředím mateřské školy, s pravidly vzájemné komunikace a soužití.
Adaptace dětí bude probíhat klidněji, pokud budeme vzájemně spolupracovat a tak nám dovolte podělit se s vámi o způsob, jakým budeme postupovat.
Motto:
Mateřská škola je období dětství, prvních a proto i nejsilnějších dojmů, objevů a poznatků. Naše společné úsilí bude jistě směřovat k tomu, aby byly děti šťastné a spokojené.
Cesty jsou různé a je jich mnoho, chceme po nich chodit a všemi svými smysly vnímat, pozorovat a účastnit se.
Mateřskou školu vidíme jako prostor, kde se má dítě cítit bezpečně a být přijímáno s láskou a trpělivostí.
Mateřská škola je prostor, kde se rozvíjejí mezilidské vztahy, vztahy úcty ke každé osobnosti, vztahy spolupráce, kamarádství, osobní odpovědnosti – za sebe, za druhé (pomoc menšímu či slabšímu), za vše živé i neživé.
Prostor, kde se rozvíjí vzájemná komunikace, myšlení a řeč, kde se rozvíjí dovednosti, znalosti a tvořivost.
„Uvědomí-li si člověk svou jedinečnost na tomto světě, pochopí ji jako odpovědnost k vnějšímu prostředí, živým organismům, ostatním lidem i vůči sobě samému.“
Snahou kolektivu paní učitelek a všech ostatních zaměstnanců mateřské školy je naplnit toto motto aktivitami a činnostmi, které budou všechny zmíněné oblasti vzdělávání podporovat a rozvíjet.
Pro spokojenost všech dětí volíme rtento režim dne, léty prověřený a vyhovující dětem a možnostem naší mateřské školy.
ORGANIZACE DNE:
06:15 otevření mateřské školy, scházení dětí
07:00 rozcházení dětí do svých tříd
6:15 – 8:00 scházení dětí, spontánní hry, individuální didakticky zacílené činnosti s dětmi, rozvíjení podnětů nabídnutých paní učitelkou, pedagogická diagnostika, individuální pohovory s dětmi
8:00 – 8:30 Hygiena, přesnídávka
8:30 – 9:45 komunitní kruh, diskuse o tématu dne a týdne, jazykové chvilky – procvičování mluvidel, didakticky zacílené celky ve formě spontánních i řízených činností, řízené zdravotně preventivní pohybové aktivity, práce s integrovanými dětmi
9:45 - 10:00 příprava na pobyt venku
10:00 – 11:15 pobyt venku
11:30 – 12.15 hygiena, příprava na oběd, hygiena
12:15 – 14:00 odpočinek, chvilka před spaním/odpočinkem: četba, poslech pohádek, hudební a jiné hádanky, jazykové hry, poslech hudby, odpolední odpočinek, nespící děti ( děti nejstarší věkové skupiny) od 13:00 pracují individuálně v klidu pod vedením paní učitelky – jejich činnosti jsou zaměřené na aktivní přípravu na vstup do ZŠ
14:00 – 14:30 vstávání, hygiena, svačina
14:30 – 16:30 odpolední zájmové činnosti, spontánní hry, tvořivost, pokračování individuálních didakticky cílených činností, podle počasí pobyt na školní zahradě
16:00 rozcházení dětí ze tříd, do třídy, která se uzavírá jako poslední
16:30 uzavření mateřské školy
Rozvržení dne dává dětem pravidelný řád, ovšem je natolik flexibilní, že umožňuje reagovat na jakékoliv mimořádné situace v každodenním životě v mateřské škole / oslavy, slavnosti, divadla…/.
Základní činností pro děti je HRA.
Spontánní hra vychází z přirozených potřeb dítěte předškolního věku.
Dítě poznává, objevuje a zmocňuje se světa prostředky jemu vlastními – experimentováním, cvičením, hrou, a tak získává zkušenosti a upevňuje dovednosti pro život. Paní učitelky se hře dětí maximálně věnují a využívají všech výchovně–vzdělávacích možností, které hra poskytuje.
Do hry vstupujeme jako partner a zasahujeme pouze tam, kde je naše pomoc třeba. Děti jsou včas a s předstihem upozorněni na blížící se ukončení her a úklid – učíme je dodržovat pravidlo „Co si půjčíš, dej zase na správné místo“.
Jak přistupujeme k dodržování organizace dne:
Scházení a spontánní hry dětí:
Pozdravem a úsměvem - tak začíná každý den ve školce. Při pozdravu se oslovujeme jménem. Můžeme si jít vybrat hračku a kamarády, se kterými si budeme hrát, z nabídky, kterou učiní paní učitelka. Má pro nás připraveno vždy něco nového a zajímavého.
Průběžně po sobě hračky uklízíme. Domluvenou písničkou, říkankou... nás paní učitelka upozorní na velké uklízení před přesnídávkou. Některé velké stavby, domečky, obchody, ordinace si můžeme po domluvě s paní učitelkou nechat postavené, ale okolo nesmí zůstat nepořádek.
Shromáždíme se na domluveném místě ve třídě, řekneme si básničku, písničku, co se přihodilo nového, domluvíme se, připomeneme si důležitá pravidla chování a jako myšky odcházíme na přesnídávku.
Přesnídávka:
Většinou stolujeme společně. Každý má ve třídě svoje místo. Můžeme si vybrat, kolik jídla chceme, podle toho, jak velký máme ráno hlad. Co si však připravíme na talířek, to bychom měly sníst. Děti se obsluhují samy. Snažíme se jíst čistě a udržujeme na svém místě pořádek. No, a když to někdy nezvládneme, snažíme se to napravit nebo požádáme o pomoc paní učitelku. Vždyť jsme dost šikovní na to, abychom to s pomocí zvládly.
Řízená činnost
Nejdříve se připravíme, paní učitelka nám vždy poví, kam se kdo má posadit a my to podle jejího návodu uděláme. Přichází čas na společné popovídání – říkáme mu komunitní kruh.
Někdy si paní učitelka připraví básničku, jindy písničku a to potom společně napodobujeme pohyby, které se k dané písničce či básničce hodí.
Někdy si posíláme kouzelný předmět a vyprávíme, co se nám přihodilo, povedlo, či naopak. Domluvíme se ostatními kamarády a hlavně s paní učitelkou, co budeme dělat. Dozvíme se hodně nového, naučíme se hezké písničky, zatančíme si, nakreslíme obrázky. Také můžeme malovat, modelovat, cvičit, hrát hry, vyrábět z papíru i z jiných materiálů. No prostě paráda! Starší děti kontrolují, jestli je ve třídě, na záchodě, v umývárně vše v pořádku a můžeme se připravit na pobyt venku.
Pobyt venku
Ven chodíme každý den. Chodíme na procházky a na naši zahradu. Vedou nás vždy vybrané děti. Pozorujeme blízké okolí naší školky, ale můžeme i na delší vycházky – samozřejmě s vhodným oblečením a obutím. Ve školce si můžeme nechávat náhradní oblečení i gumáky, všechno srovnané ve skříňkách a policích v šatně. Učíme se hlídat si svoje věci a ukládat je na správné místo. Víme, že šatna není herna, na lavičkách se sedí.
Venku na školní zahradě si můžeme libovolně hrát se svými kamarády, ve skupinkách a stavět z přírodnin a v pískovištích. Můžeme využívat zařízení pro pohybové hry, ale to má svá pravidla, hlavně kvůli naší bezpečnosti.
Někdy nám počasí nepřeje /velký mráz, déšť, vítr,.../, to ven jít nemůžeme. Hrajeme si a sportujeme ve třídě.
Hygiena:
Před jídlem si vždy myjeme ruce, utíráme do svého ručníku.
Oběd:
Obědváme zase všichni pohromadě i paní učitelky. Polévku nám připraví paní kuchařky. Děti si odnášejí talíř po polévce a nosí si druhé jídlo samy. Malým dětem z počátku přinesou paní učitelky, ale když to jde, učíme se postupně obsluhovat sami. Snažíme se jíst příborem, jen úplně malé děti používají lžíci. Než půjdeme do školy, musíme to přece zvládnout. Někdy něco jíst nechceme, ale vždy alespoň trochu ochutnáme. Co když nám jídlo zachutná! Opět nezapomínáme na čistotu. Některé děti odcházejí po obědě domů.
Odpočinek:
Potom nás čeká hygiena a pak jdeme odpočívat do ložnice, kde máme každý svoje lehátko s peřinkou a polštářkem. Paní učitelka nám přečte pohádku, zazpívá písničku, procvičíme jazýčky, trochu započítáme a hajdy do peřinek. Snažíme se usnout, ale někdy nám to nejde, tak jen tiše odpočíváme.
Nejstarší děti mají velkou výhodu. Za doprovodu paní učitelky odcházejí z lehátka po pohádce a věnují se pilně přípravě na školu.
Odpolední svačina:
Po odpočinku vstáváme a po hygieně se jdeme nasvačit.
Odpolední hry a činnosti do rozchodu dětí:
S paní učitelkou si zahrajeme nějakou společnou hru třeba didaktickou nebo pohybovou hru.Ve třídách si hrajeme, kreslíme, stavíme, každý si vybírá hračky, které chce. Než odejdeme domů, musíme všechno po sobě všechno uklidit, abychom hračky našli na svém místě i následující den.
Když přijdou rodiče, rozloučíme se s paní učitelkou úsměvem a pozdravem.
Po svačině si hrajeme ve své třídě, ale pak jsou některé děti odváděny učitelkami do jiné třídy, kde čekají na rodiče. To už si hrajeme společně jen v jedné třídě.
Hygiena:
Na záchod chodíme průběžně podle potřeby, vždycky to říkáme paní učitelce, aby nás nehledala. Ruce si umýváme po každém použití záchodu, a vždy když je máme špinavé. Samozřejmě si je umýváme před každým jídlem. Paní učitelky umí krásné básničky, které nám vždy připomenou, na co jsme zapomněly.
Organizace dne je aktuálně přizpůsobena potřebám a situacím v průběhu každého dne, jen čas podávání jídla a pobytu venku je závazný. Pružnost denního řádu umožňuje reagovat na individuální potřeby dětí a aktuálních podmínek.
Pojďme na těchto zásadách chování a jednání pracovat společně,
jsou pro vaše – naše děti velmi důležité!
Vzdělávací aktivity budeme dětem nabízet postupně, budeme respektovat jejich možnosti a individuální potřebu.
Dopřejeme každému dostatečnou míru podpory v adaptačním období. Jsme si vědomi, že získat v této době důvěru dětí je velmi důležité.
Vzdělávací aktivity směřované k dětem starším a budoucím školákům budeme také zařazovat postupně v jednotlivých třídách.
|